Infiintarea asociatiei de proprietari: necesitate, moft sau obligatie legala?
- David Constantin
- Dec 2, 2023
- 4 min read
CAND devine necesitate?
Cand spatiile comune trebuie intretinute de catre toti proprietarii, obligatoriu. Cand ai nevoie de un cadru legal care sa reglementeze drepturile si obligatiile membrilor asociatiilor de proprietari.
Poti sa fi administrate spatiile comune si fara constituirea asociatiei de proprietari?
Practica arata ca se poate, existand multe exemple in orasele din Romania, unde blocurile sunt gestionate fara personalitate si responsabilitati juridice.
ESTE OBLIGATORIE infiintarea asociatiei de proprietari?
Conform Legii 196/2018, nu este, desi exista un paragraf care indica o necesitate imperativa.
“ART. 104
(1) În termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, asociațiile de locatari din condominiile ale căror unități de proprietate individuală au fost dobândite în proprietate în condițiile legii și care nu au fost reorganizate în asociații de proprietari au obligația să se reorganizeze în conformitate cu prevederile prezentei legi.”
Totusi, dreptul la libera asociere este garantat prin Constitutie, iar Art.3 din LEgea 196/2018 mentioneaza necesitatea, nu obligatia constituirii:
“ART. 3
(1) În scopul exercitării drepturilor și obligațiilor ce le revin asupra proprietății comune, în cazul condominiilor, se constituie asociații de proprietari, care se organizează și funcționează conform prevederilor prezentei legi.”
DAR CE SUNT ce sunt asociatiile de proprietari.
Unde sa ne uitam, daca nu chiar in legea care reglementeaza asociatiile de proprietari, Legea 196 din 2018:
Articolul 2, litera d, defineste asociatiile de proprietari ca fiind: “ asociație de proprietari – formă de asociere autonomă și fără scop lucrativ a proprietarilor dintr-un condominiu, având ca scop administrarea, exploatarea, întreținerea, repararea, reabilitarea și modernizarea proprietății comune, menținerea în stare bună a imobilului, respectarea drepturilor și asumarea obligațiilor de către toți proprietarii;”
CU CE TE AJUTA infiintarea asociatiei de proprietari.
Care sunt avantajele infiintarii asociatiei de proprietari?
Facturile aferente spatiilor comune, se trec pe numele asociatiei.
In blocurile care nu doresc infiintarea asociatiei de proprietari, facturile se transfera pe numele unui proprietar binevoitor, care va avea si responsabilitatea achitarii lor. Daca nu le plateste, restul proprietarilor din bloc raman fara apa rece, incalzire, energie electrica, etc.
Ai vrea sa preiei aceasta responsabilitate fara sa fii platit? Asta ne duce la urmatorul punct.
Contractarea serviciilor cu furnizorii si angajarea lor
Cum platesti daca nu este infiintata asociatia? OK, furnizorii ii poti plati in nume propriu, dar nu poti face angajari decat daca platesti la negru. Femeia de serviciu sau chiar banii tai ca responsabili de asociatie. Si hai sa zicem ca iti asumi riscurile cu plata la negru, dar cum faci cu colectarea banilor?
Banii si listele de plata
La infiintarea asociatiei de proprietari, se stabilesc fondurile de rulment si de reparatii, conform legii.
Fondul de rulment te ajuta sa platesti facturile pana strangi banii de la proprietari. Fondul de reparatii te ajuta sa ai niste bani pusi deoparte pentru situatii neprevazute, unde reparatia respectiva este importanta, urgenta si costa mult.
Evient, intr-un bloc fara asociatie de proprietari infiintata, toate acestea nu exista. Sau daca exista, practic proprietarii lasa pe mana unei persoane fizice sume foarte mari de bani, fara nicio dovada de plata (da, si banii se strang tot la negru) si cu sanse zero de recuperare.
Odata constituita asociatia de proprietari, presedintele mandatat de adunarea generala, angajeaza administrator si cenzor. Firma de administrare (sau administratorul de bloc cu contract de munca), intocmeste lista de plata, fiecarui apartament revenindu-i obligatia de a achita o suma lunara de plata. Mai mult decat atat, Cenzorul si Presedintele verifica si avizeaza lista de plata, pentru a reduce erorile si posibilitatea de frauda.
Daca asociatia de proprietari alege o firma de administrare moderna, care foloseste un soft de administrare financiara special pentru asociatiile de proprietari, atunci proprietarii au posibilitatea de a plati intretinerea inclusiv la aparatele de plata a facturilor prin scanarea codului de bare individual.
Astfel, asociatia de proprietari iti da posibilitatea platii intretinerii in contul bancar al asociatiei fie prin tranfer din contul tau personal, fie platind cu cardul online, fie la aparatele de plata a facturilor, fie cash dar primind chitanta inregistrata in contabilitatea asociatiei de proprietari.
Un alt subiect: Restantierii. Cand strangi banii de la fiecare proprietar fara chitanta, iar unul sau mai multi proprietari nu platesc, asociatia de proprietari le calculeaza penalitati. Ii notifica in scris despre restante, le inscrie datoria in cartea funciara, iar in cazuri extreme poate ajunge chiar la executare silita.
Daca proprietarii din bloc nu au infiintat asociatia de proprietari, le va fi imposibil sa forteze un rau platnic la plata datoriei. Mai mult decat atat, vor avea probleme chiar in a demonstra ca proprietarul respectiv este rau platnic, atat timp cat din punct de vedere legal nu are nicio datorie.
Repartizarea cheltuielilor
OK, blocul tau are 7-8 facturi la furnizori, a caror valoare trebuie platita de catre proprietarii din bloc. Ce suma colectezi de la fiecare? In primul rand neavand infiintata asociatia de proprietari, nu cunosti modul de functionare al ei si nici nu ai angajat un contabil care sa faca repartizarea costurilor pe apartamente. Si atunci se colecteaza o suma egala de la fiecare apartament. Este corect sa platesti pentru o garsoniera cat pentru un apartament de 4 camere? Legea 196/2018 spune ca nu, majoritatea cheltuielilor repartizandu-se in functie de cota parte indiviza, calculata prin raportare la suprafata utila a proprietatii. Alte cheltuieli se impart in functie de numarul de persoane, astfel incat sa existe un echilibru intre beneficiarii cheltuielilor respective si contributia lor la plata serviciilor.
Concluzionand, infiintarea asociatiei de proprietari ofera predictibilitate prin cadrul legislativ care ii reglementeaza activitatea, control prin profesionistii care pot fi angajat, siguranta prin existenta responsabilitatilor pe baza de contract si transparenta tuturor tranzactiilor pentru fiecare proprietar, inclusiv prin aplicatie mobila (de exemplu E-bloc).
Exista pareri pro si contra pentru fiecare varianta de lucru, asteptam cu interes comentariile tale pe pagina noastra de Facebook, click aici
Pentru infiintari si actualizari de asociatii proprietari cu rezultate rapide, sunati-ne la 0723.281.476 si incepem sa lucram pentru dvs. in maxim 24h.
